De Not To Do Anymore lijst

do not

We hebben wat verbouwingen bij ons thuis.  Gelukkig. Een project dat niet op mijn masterlijst staat. Sylvianne heeft de lead in dit project. Maar ik krijg wel een aantal taakjes doorgedelegeerd.

Een van die todo's is het tijdelijk verplaatsen van de boekenkasten in onze gang.  Een van die kasten is gevuld met alle fysieke boeken die ik heb over Time Management. Negen fysieke versies van Getting Things Done van David Allen. En nog 81 andere boeken over Timemanagement. Ja ik las onlangs mijn 82ste boek over Timemanagement.(4000 weken).

Ja, en ik gruw van het woord Time Management.

4 uur durende werkweek

Ik kwam ook het eerste boek van Tim Ferriss opnieuw tegen. De vier uur durende werkweek.  Heb ik niet gegroepeerd bij de time management boeken.

Ik ben een fan van Tim. Van zijn boeken, van zijn podcast. Het is ook een voorbeeld hoever je kan geraken met het doen van experimenten.

En in dat boek is Tim een groot voorstander van de Not To Do (Anymore) lijst.

Er zijn altijd twee paden om beter te worden. 

  1. Elimineren of minder doen wat niet werkt,
  2. meer doen van wat werkt.  

Maar waarom kiezen? 

Maar je kan wel starten met iets. En kies dan om te starten met iets dat niet werkt te elimineren.

Om efficiënt met je beperkte middelen om te gaan heb je overzicht nodig. 

Overzicht over wat moet, waar je nog mee kan schuiven, waar je op aan het wachten bent, wat er als gestart is en wat je uitgesteld hebt. Liefst allemaal in een betrouwbaar elegant systeem. In een Linda dus.  (Linda was de naam van mijn baas Tony zijn assistente)

Inefficiënt doen wat niet 'moet' gedaan worden is de grootste verspilling van je beperkte middelen - in mijn boek. Efficient doen wat niet moet gedaan worden is de Zoetemelk van de verspillingen

Tims advies is om een overzicht te hebben van de zaken die je niet meer wil doen. Het aanmaken van een Not TO DO (anymore) List

Ter inspiratie de negen habits die Tim (toen) op zijn Not Todo list staan heeft/had.

The Not-To-Do List: 9 Gewoontes om nu mee te stoppen

  1. Beantwoord geen oproepen van niet-herkende telefoonnummers.

             Check.

             Ik ben voorstander om zelf zoveel mogelijk te bellen. Vooral om niet gebeld te worden. 

             Push en Pull. Ik gebruik altijd de do not disturb functie van mijn telefoon. (Ik laat wel de telefoons door van mijn favorieten)

  1. Check je E-mail niet 's ochtends vroeg of 's avonds laat

             Check.

             Je wil je beste uren 's morgens gebruiken om je Deep Work te kunnen doen. Je wil taken en projecten afwerken die je naar je doelen brengen.

  1. Ga niet akkoord met vergaderingen of gesprekken zonder duidelijke agenda of eindtijd

             Check

  1. Laat mensen niet flabulent praten. (Van de hak op de tak springen)

             Heb ik nog al moeite mee. Ik heb ook zo’n brein.

  1. Controleer e-mail niet voortdurend - "batch" en controleer alleen op vaste tijden

             Check

             Wanneer ik in goede doen ben, check ik slechts één keer per dag mijn mails.

  1. Communiceer niet te veel met klanten met weinig opbrengst en veel onderhoud

             Hier kan ik nog serieus in beter worden.

  1. Werk geen extra uren om overspoeld zijn op te lossen - stel prioriteiten

             Check : redelijk onder controle.

             Het vast zetten van het aantal uur dat ik werk op een weekbasis was een belangrijke stap.

  1. Draag niet 24/7 een mobiele telefoon

             Check

  • Geen telefoon in de slaapkamer
  •  Phonefree wandelen
  • Digitale Sabat 
  1. Verwacht niet dat werk de leegte vult die relaties en activiteiten buiten het werk zouden moeten vullen.

             Een balans tussen persoonlijk, privé en professioneel is belangrijk om niet op te branden.

Aanmaken van je eigen No To Do list

Wat kan op je not to do list


  1. Zaken waar de output niet groot genoeg is voor je beperkte middelen
  2. Verantwoordelijkheden van anderen.
  3. Zaken die te veel energie en aandacht kosten
  4. Habits die je graag wil elimineren.
  5. Zaken die niet in je controle zitten     

             Dit is  een dynamische lijst.      

Gebruik je ideale week om je NTA-lijst te evalueren en bij te sturen.

0 berichten

Er zijn nog geen reacties. Wees de eerste die een reactie plaatst!


Copyright © 2021 - Goal Getters Club